april 12, 2013

Recension: Kiehl's Ultra Facial Cleanser


Jag har använt den här rengöringen från Kiehl's ända sen i höstas så nu är det nog dags för en liten utvärdering! Kiehl's Ultra Facial Cleanser är alltså en löddrande rengöring för ansiktet som ska passa alla hudtyper. Den har en typisk "tvålformula"- den ser alltså precis ut som vanlig handtvål och luktar ingenting. Eller ja, den luktar oparfymerat. Produkten kommer i en praktisk tub med snäpplock

Trots att jag använt Ultra Facial Cleanser regelbundet sedan i höstas (ca 6 mån) har jag fortfarande kvar i tuben- det krävs pyttelite produkt för att rengöra ansiktet. Drygt! Den klarar av att ta bort det mesta av mitt smink på kvällen, någon gång får jag ta en pytteklick till och tvätta igen för att bli helt ren. Det känns som en enkel grovjobbare som får jobbet gjort utan några större extravaganser.

Jag är dock skeptisk till den, trots allt. Jag har känslig hud och trots att huden inte stramar eller känns torr efter tvätt kan jag inte låta bli att undra om den är skurken bakom min mer och mer acnebenägna hy, något som jag inte hade problem med innan jag började använda rengöringen. Efter lite undersökningar visar det sig att den innehåller sådant som kan framkalla acne: avokadoolja, mandelolja, aprikosolja och  sodiumklorid.  Sodium Laureth Sulfate (som är enormt uttorkande) är den andra ingrediensen på innehållsförteckningen. Det känns inte riktigt bra. Har du acnebenägen hy eller känslig hy gör du nog bättre i att hoppa över denna tyvärr.

Kiehl's Ultra Facial Cleanser kostar 155kr/150ml och du hittar den på Kiehl's Åhléns i Malmö, Gbg och Sthlm.

4 kommentarer:

  1. Nej jag håller nog fast vid min nya favorit- Bare minerals deep cleansing foam... mumma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm! Den är jag helt klart lite sugen på att prova!

      Radera
  2. Jag gillar inte alls den här rengöringen. Luktar alldeles för mkt tvål och sls är verkligen uttorkande. Jag älskar Olive Cleansing från Maria Åkerberg och kan verkligen rekommendera den :)

    SvaraRadera
  3. Sodium Chloride är vanligt salt (Natriumklorid) och är nog inte det som orsakat din akne, eftersom salt är antiseptiskt och en ansiktsmask med honung å salt är värsta dunderkuren mot akne (tips tips)!
    Men ja, SLS är ju uttorkande och kan mycket väl göra att huden sparkar bakut och blir superfinnig :/

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du kommenterar, jag svarar i samma tråd- blir enklare så!